Jdi na obsah Jdi na menu

 
Co vlastně znamenají zkratky v názvu Vaší pneu?

 

 
  • Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
    • RFT = runflat tyres – Bridgestone
    • DSST = Dunlop self-supporting technology
    • R/F = runflat – Pirelli
    • ROF = RunOnFlat – Goodyear
    • RunFlat – Nokian
    • SSR = self-supporting runflat - Continental
  • Vhodný terén:
    • A/T = all terrain – do jakýchkoliv podmínek
    • AW = all weather – do každého počasí
    • H/T = highway terrain – pro silniční jízdu
    • M/T = mud terrain – do těžkého (blátivého terénu)
    • M/S, M+S = mud/snow – často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén
  • Bočnice (provedení a nápisy):
    • OWT = outlined white letters – bílé obrysy písmen
    • RW (OWT) – bílý nápis na bočnici
    • RB (RBT) – černý nápis na bočnici
    • RY – žlutý nápis na bočnici
    • SW (XNW) = small whitewall (white strip) - bílý pruh
    • WW = whitewall - bílá bočnice
    • BSW = black sidewall – černá bočnice
  • Stavba pneumatiky:
    • FR (MFS) – pneu se silnější ochranou ráfku
    • XL = Xtra load – vyšší nosnost
    • TL = tubeless – bezdušová pneu
    • TT = tube type – pneu s duší
    • UL = ultra light – odlehčená konstrukc
  • Z ostatních:
    • SI = speed index – rychlostní symbol
    • LI = load index – index nosnosti
    • TWI = treadwear index – index opotřebení pneumatiky
 
Bezpečnost!

 

 
 
  • Různá opotřebování pneu a čím jsou způsobeny:
    • Opotřebování na krajích – nízký tlak v pneumatice
    • Opotřebovaný střed – příliš vysoký tlak
    • Ojetí jen jednoho kraje – nejčastěji špatně seřízená geometrie
    • Opotřebení na různých místech – pravděpodobná závada tlumičů
    • Opotřebené jedno místo – zablokování kol při brždění na suchu (probrždění) nebo smyk
    • Podélné rýhy – prokluzování jen jednoho kola, hlavně v zimním období
  • Výměna pneumatik:
    • Indikátor opotřebení pneumatik Vám včas ukáže, kdy je potřeba přezout
    • Pokud klesne hloubka dezénu po 1,6 mm (stanoveno zákonem), je rovněž potřeba vyměnit pneumatiky (účinnost však klesá mnohem dříve)
    • Měnit pneumatiky na jaře a na podzim je, v případě, že nepoužíváte celoroční pneu, v zájmu nejen Vaší bezpečnosti (zima pro pneumatiky začíná na 7°C)
    • V případě jakéhokoliv defektu
  • Prodloužení životnosti Vaší pneu:
    • Kontrola tlaku každých 14 dní nebo alespoň jednou do měsíce a ,měla by být prováděna za sucha; správný tlak Vám zajistí jak prodlouženou životnost, tak bezpečnost
    • Výměna ventilku při každé výměně pneumatik; to zamezí úniku vzduchu a přispívá životnosti Vaší pneu
    • Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatik, ale i tlumičů, řízení ložisek
    • Seřízení kol – správná geometrie zajistí, že nebude docházet k nepravidelnému nebo nadměrnému opotřebení
  • Nebezpečí jízdy na různých površích:
    • Na suché vozovce platí čím širší pneu, tím lepší přilnavost a kratší brzdná dráha, ale zároveň vyšší spotřeba
    • Na mokru horší parametry a navíc hrozba aquaplaningu (průjezd větší vrstvou vody a ztráta kontroly nad vozem)
    • V hlubokém sněhu nebo břečce si lépe poradí pneumatiky s užším dezénem, zatímco na uklouzaném povrchu či ledu jsou díky většímu množství záběrových hran lepší širší pneu (lepší záběr i kratší brzdná dráha)
  • Tlak v pneumatikách:
    • V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně
    • Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce (častější nehody)
    • Správný tlak nechá pneumatiku podávat maximální výkony
    • Kontrolu tlaku provádějte pravidelně v intervalu 14 dnů až měsíc
  • Jak vybavit svůj vůz? Na jedné nápravě je třeba použít:
    • Obě pneumatiky stejné značky
    • Pneu stejných rozměrů – šířka, výška, průměr
    • Stejnou oblast užití – silniční, terénní,…
    • Stejnou stavbu dezénu – radiální, diagonální,…
    • Stejný rychlostní symbol a…
    • …samozřejmě stejný index nosnosti
  • Podle čeho vybírat pneumatiky pro svůj vůz?
    • Podle stylu jízdy a typu vozidla
    • Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatik
    • Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu
    • Dojezd stoupá s kvalitou pneu = levnější pneumatika peníze neušetří
    • Cena? Až na posledním místě…
 
Aquaplaning?
 
  • Co je to?
    • Jedná se o stav, kdy je mezi pneumatikou a vozovkou vrstva vody (nastává tedy při nebo po dešti)
    • Řidič při něm nemá kontrolu nad vozem
    • Častěji postihuje přední kola, ale velmi nebezpečný je i na zadních
  • Jak mu předcházet?
    • Ojetá pneumatika takovému jevu špatně odolává
    • Kvalitnější pneu si naopak lépe poradí
    • Opatrná jízda je dobrá prevence
  • Co dělat (a nedělat) když k němu dojde (pokud nejste skutečně schopný řidič)?
    • Nebrzdit ani nepřidávat plyn 
    • Vyšlápnout spojku a držet volant
    • Počkat, dokud pneumatiky znovu nezískají kontakt s vozovkou
 
Jednotlivé části pneumatiky:
 
 
  • Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické gumy:
    • Je uvnitř pneumatiky
    • se stejnou funkcí jako duše (u starších pneu)
  • Vrstva kostry:
    • Složena z tenkých vláken rovnoběžně vedle sebe, zalitých do gumy
    • Jsou klíčovou složkou a zajistí odolnost vůči tlaku
    • Jedna osobní pneu obsahuje asi 1400 vláken, každé o „nosnosti“ až 15kg
  • Patka pláště:
    • Přenáší točivý moment a brždění přes pneumatiku na vozovku
  • Patní lana:
    • Těmi je vyztužena patka – drží pneumatiku na ráfku
    • Bez rizika mohou nést až 1800kg
  • Ohebné gumové bočnice:
    • Chrání pneumatiku vůči škodlivým nárazům (obrubníky, díry,…)
    • V místě, kde se dotýká ráfku, je zpevněna tvrdou gumou
  • Nárazníky
    • Upevněné mezi mezi dvěma vrstvami gumy velice pevnými ocelovými lanky
    • Vrstvy jsou k sobě přilepeny a s plochou pneu svírají úhel asi 60°
    • Lanka jdou skrz materiál a vytváří trojúhelníky (= triangulace), což přispívá k pevnosti
    • Zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek
    • Jsou ohebné ve svislém směru kvůli eliminování deformac
  • Běhoun:
    • Svrchní část pneumatiky, na které je vzorek
    • V místě kontaktu s vozovkou musí být schopen odolat vysokým tlakům 
    • Schopnost provozu a odolnost vůči opotřebení na každém povrchu
Silika
  • Co je to?
    • Dnes již neodmyslitelná součást směsi
    • Funguje na bázi oxidu křemičitého SiO2 a nahrazuje saze
  • Výhody:
    • Snižuje tření a tím valivý odpor pneumatiky
    • Menší tření znamená nižší spotřebu
    • Tvrdne až při mnohém nižších teplotách = bezpečná jízda hlavně v zimním období