Jdi na obsah Jdi na menu

Historie pneumatiky jak ji známe dnes říká, že vůbec první pneumatiku vynalezl R.W. Thomson v roce 1845. V jeho prvním návrhu měla pneumatika několik nafouknutých duší v koženém obalu. Oproti svým následovníkům měla nespornou výhodu v tom, že potřebovala proražení na více místech, aby se stala nepoužitelnou.
Nakonec až v závěru 19. století vyvinul John Boyd Dunlop gumovou pneumatiku. I přesto, že se jednalo o velký technologický pokrok, uchytila se gumová pneumatika až o rok později.
Dunlop svou pneumatiku představil v novinách v prosinci roku 1888 a květen následujícího roku již zaznamenala skutečný průlom. Cyklistický závod v severoirském Belfastu se již jel na pneumatikách a povědomí o gumové pneu už začínala mít i veřejnost.
Naneštěstí původní pneumatika měla i své stinné stránky. Duši bylo velmi složité vyndat, protože pneumatika byla přilepená k vozu. Roku 1890 byl patentován návrh okraje kol a vnější kryt s nepružným lemem. V té době byly položeny základy dnešní pneumatiky. Po dlouhá léta se pneumatika vyvíjela a stala se vysoce technologickým výrobkem. Dva z nejdůležitějších vývojů byly radiální pneumatiky od Michelinu v roce 1948 (získaly do té doby nevídanou přilnavost) a když Dunlop roku 1972 odstranil duši z pneumatiky.
Pneumatiky v čím dál tím víc „motorizovaném“ světě pronikly do různých odvětví: od rychlostních závodů jako formule 1 až po stroje veliké jako dům. Dnes poskytují nejen pohodlnou jízdu, ale i slušnou odolnost vůči proražení a samozřejmě potřebný výkon. Koneckonců jsou pneumatiky jediným místem, kde se Vaše vozidlo dotýká vozovky.